SCHADE MELDEN

Schade aan een voertuig

Wanneer u schade aan een gekentekend voertuig heeft, kunt u dit ook melden via een app. Download de App in de App Store of op Google Play en meld direct uw schade.

 

Klik hier om de online versie te gebruiken. U kunt ook het Europees-schadeformulier gebruiken.

 

Algemene schade

 

Heeft u een andere schade, bijvoorbeeld aan uw inboedel of opstal, download dan hier het Algemeen-schadeformulier.

 

 

U kunt het afgedrukte formulier opsturen naar uw adviseur.

 

Zoek mijn adviseur

Meest gestelde vragen

AlgemeenWat gebeurt er als ik een schade meld?Wanneer u een schade heeft, meldt u dit uw verzekeringsadviseur. Uw verzekeringsadviseur zorgt ervoor dat de melding bij ons gemeld wordt zodat wij deze kunnen behandelen. In de meest voorkomende gevallen wordt uw schade binnen 2 werkdagen beoordeeld. Soms zijn er omstandigheden waardoor onze reactie iets langer kan duren omdat we aan alle schades de juiste aandacht willen schenken. We beoordelen de schade en de dekking op uw polis op basis van de stukken die u ons aanlevert, mogelijk vragen we extra informatie of schakelen we een expert in. Als alles duidelijk is zullen we overgaan tot afwikkeling van uw schade, dat kan door een betaling te doen of een hersteller voor u in te schakelen. We houden u en/of  uw adviseur tijdens de afwikkeling op de hoogte van de ontwikkelingen.
Wat gebeurt er als ik geen dekking voor de schade heb?Het kan gebeuren dat u een schade meldt, die niet gedekt is op uw polis. We zullen u dan zo duidelijk mogelijk uitleggen waarom een schade niet verzekerd is en wat u kunt doen als u het niet eens bent met de beoordeling.
Wie stelt de schade vast?In sommige gevallen zullen wij een expert inschakelen, bijvoorbeeld als de herstelkosten hoog zijn of een auto mogelijk total loss gaat. De kosten voor deze expert vallen onder de dekking van uw polis.
Wie betaald de kosten van een contra-expert?Wij schakelen onafhankelijke en gekwalificeerde experts in die geregistreerd staan in het NIVRE Register. Als u het niet eens bent met de vastgestelde hoogte van de schade of als u denkt dat die niet goed is uitgevoerd dan mag u zelf een deskundige inschakelen. Dit wordt een contra-expert genoemd. De kosten komen niet altijd voor vergoeding in aanmerking op uw polis. Neem daarom altijd vooraf contact op met uw adviseur of de ingeschakelde expert. Komen de kosten voor vergoeding in aanmerking, dan is de dekking meestal tot hetzelfde bedrag als de kosten van de expert die uw verzekeraar inschakelde.
AutoschadeWat moet ik doen als ik acute hulp nodig heb of pech heb?Bel hiervoor het nummer dat op de groene kaart vermeld staat. Uiteraard kan er ook altijd contact worden opgenomen met uw adviseur. Let op, pechhulp is niet standaard meeverzekerd!
Ik ben betrokken bij een aanrijding. Wat moet ik doen?Vul samen met de tegenpartij een schadeformulier in en zorg dat beide partijen een afdruk in bezit hebben. Maak foto's van de situatie en noteer de gegevens van eventuele getuigen. Stuur het schadeformulier vervolgens naar uw adviseur.
Ik heb autoruitschade. Wat moet ik doen?Controleer welke ruitherstellers op de groene kaart vermeld staan. De garage zal contact opnemen met uw adviseur ter verificatie van de dekking.
Er is ingebroken in mijn auto. Wat moet ik doen?Doe zo spoedig mogelijk aangifte en meld hierna de schade bij uw adviseur. Zorg voor een overzicht van de ontvreemde goederen en lever deze met aankoopbewijzen aan.
Is het verstandig om de kosten voor eigen rekening te nemen?Dat is sterk afhankelijk van de bonus malus tabel en de hoogte van de schade. Een advies kan bij uw adviseur opgevraagd worden.
Hoeveel daal ik in schadevrije jaren?U daalt met vijf jaar bij een schade die niet verhaald kan worden. De kortingspercentages die daarbij horen, vindt u terug in uw polisvoorwaarden.
In welk geval komt er een expert langs om de schade op te nemen?Dat is afhankelijk van de hoogte van het schadebedrag, de oorzaak van de schade of wanneer de behandelaar dit wenselijk acht.
Mag ik de auto laten maken?Neem hiervoor contact op met uw adviseur.
Ik heb ook nog een andere schade aan mijn auto?Uw adviseur behandelt per dossier 1 incident. We kennen geen cumulatie van schades.
Ik ben aangereden maar heb geen allrisk- of rechtsbijstandsdekking.Erg vervelend als u schade aan uw auto heeft terwijl u er niets aan kon doen! Als er een tegenpartij aansprakelijk is, helpen wij uw schade te verhalen op de tegenpartij. Dit kan namelijk veel tijd en moeite kosten als u hier nog geen ervaring mee heeft. Deze service bieden wij ook als u hiervoor geen verzekering heeft en zelfs als u helemaal geen verzekering bij ons heeft afgesloten. Via de website www.ikwilclaimen.nl kunt u de schade gemakkelijk aanmelden. Daarna zal uw schade beoordeeld en (indien mogelijk) voor u verhaald worden. In veel gevallen kunt u de schade zelfs kosteloos laten herstellen zodat u snel weer onderweg bent.
Schade op de aansprakelijkheidsverzekeringWat doe ik als ik aansprakelijk word gesteld?Geen inhoudelijke uitspraak doen, maar de schade melden bij uw adviseur. Vul hiervoor een schadeformulier in.
Hoe meld ik schade voor de aansprakelijkheidsverzekering?Door een ingevuld schadeformulier toe te sturen. Eventueel aangevuld met relevante stukken.
Juridische hulpHoe schakel ik juridische hulp in bij een conflict?Neem hiervoor contact op met uw adviseur zodat een doorverwijzing naar de juiste rechtsbijstandverzekering kan worden gegeven.
ReisschadeHoe meld ik schade voor de reisverzekering?Door een ingevuld schadeformulier toe te sturen. Eventueel aangevuld met relevante stukken. Denk hierbij aan de reisbescheiden, bewijzen van vertraging, medische kosten, aankoopbewijzen e.d.
Wat kun je van ons verwachten bij schade in het buitenland?Neem altijd contact op met de alarmcentrale. Het telefoonnummer van de alarmcentrale staat vermeld op het reispasje.
Woonhuis- en/of InboedelschadeWat gebeurt er na mijn schademelding?De schade wordt in behandeling genomen door uw adviseur. Mocht er nog aanvullende informatie nodig zijn dan wordt hiertoe verzocht.
Hoe meld ik schade voor de inboedelverzekering?Door een ingevuld schadeformulier toe te sturen. Voeg hier de aankoopbewijzen van de beschadigde goederen bij.
Wat kan je zelf doen bij schade aan je huis en/of aan je spullen?Tref noodvoorzieningen indien noodzakelijk. Doe er in ieder geval alles aan om de schade zoveel mogelijk te beperken.
Er is ingebroken in mijn huis. Wat moet ik doen?Neem contact op met de politie en doe aangifte. Tref eventueel een noodvoorziening als er bijvoorbeeld een raam ingeslagen is.
Premiegevolgen na autoschadeWelke gevolgen heeft schadeclaimen voor mijn premie?Dat is sterk afhankelijk van de bonus malus tabel en de hoogte van de schade. Een advies kan bij uw adviseur opgevraagd worden.
Wanneer kan ik de schade beter zelf betalen?Dat is sterk afhankelijk van de bonus malus tabel en de hoogte van de schade. Een advies kan bij uw adviseur opgevraagd worden.
Kan ik de schade achteraf alsnog zelf betalen?Dit is mogelijk tot een jaar na de schadedatum.