SCHADE
Een schade... en nu?
Een schade is erg vervelend! Daarom helpen we u graag met een snelle en goede oplossing. Via deze website kunt u online uw schade melden en documenten uploaden bij uw bestaande schade. Daarnaast vindt u hier alle documenten die u nodig kunt hebben voor uw schade, zoals een schadeformulier of een getuigenverklaring.
Bent u op zoek naar een hersteller voor uw autoschade? Kies dan voor de tegel autoschadehersteller zoeken. We helpen u dan bij het vinden van de juiste schadehersteller.
Kijk voor meer informatie bij de veelgestelde vragen of uw vraag daar tussen staat. Staat uw vraag er niet tussen? Neem dan tijdens werkdagen contact met ons op via de chat of buiten werktijden via het contactformulier. Wij helpen u dan zo snel mogelijk verder.
hoe meld je schade?
Schadeproces
Stap 1: Meld uw schade online
U kunt uw schade eenvoudig online melden door gebruik te maken van de knop ‘schade melden’ hierboven. Als u het zo volledig mogelijk invult, kunnen wij uw schade direct sneller en beter beoordelen.
Stap 2: We controleren de schademelding
Als u uw schademelding heeft ingevoerd, controleren wij of uw melding volledig is. Mocht er toch nog informatie ontbreken, dan vragen wij deze bij u op.
Stap 3: Een schade expert beoordeelt de schade
Soms is het beter om een schadeexpert naar uw schade te laten kijken en de hoogte van het schadebedrag te laten bepalen. Deze expert wordt door RISK ingeschakeld en zal contact met u opnemen voor het maken van een afspraak. Na zijn bezoek zal hij een rapport over uw schade aan RISK sturen.
Stap 4: We beoordelen of er dekking is
Na de eerste 3 stappen hebben we voldoende informatie om te beoordelen of uw verzekering dekking biedt voor de schade die u gemeld heeft.
Stap 5: We handelen de schademelding af
Wanneer we beoordeeld hebben dat er dekking is voor uw schade, stellen we de schade-uitkering vast en maken we zo spoedig mogelijk het schadebedrag over. Wanneer blijkt dat er helaas geen dekking is onder de verzekeringsvoorwaarden, zullen we dit toelichten in de brief die we u sturen.
De verschillende acties
Alle opties op een rijtje
SCHADE AAN UW VOERTUIG
Autoschadehersteller zoeken
Wanneer u een schade aan een voertuig heeft, is een schadeformulier erg belangrijk. Klik hier om de online versie te gebruiken. Zoekt u een aangesloten hersteller voor uw gedekte autoschade of ruitschade? Kijk dan op het verzekeringsbewijs voor welke verzekeraar RISK gevolmachtigde is. Klik vervolgens op de tegel van deze verzekeraar en maak gebruik van het postcode-zoekprogramma. U kunt daarna zelf contact opnemen met de reparateur voor het maken van een herstelafspraak.
MEEST GESTELDE VRAGEN
Vragen & Contact
Algemeen
Wanneer u een schade heeft, meldt u die uw verzekeringsadviseur. Uw verzekeringsadviseur zorgt ervoor dat de melding bij ons gemeld wordt zodat wij deze kunnen behandelen. Soms zijn er omstandigheden waardoor onze reactie iets langer kan duren, omdat we aan alle schades de juiste aandacht willen schenken. We beoordelen de schade en de dekking op uw polis op basis van de stukken die u ons aanlevert. Mogelijk vragen we extra informatie of schakelen we een expert in. Als alles duidelijk is, zullen we overgaan tot afwikkeling van uw schade. Dat kan door een betaling te doen of een hersteller voor u in te schakelen. We houden u en/of uw adviseur tijdens de afwikkeling op de hoogte van de ontwikkelingen.
Het kan gebeuren dat u een schade meldt die niet gedekt is op uw polis. We zullen u dan zo duidelijk mogelijk uitleggen waarom een schade niet verzekerd is en wat u kunt doen als u het niet eens bent met de beoordeling.
Aansprakelijkheidsverzekering
Geen inhoudelijke uitspraak doen, maar de schade melden bij uw adviseur. Vul hiervoor een schadeformulier in.
Door een ingevuld schadeformulier toe te sturen. Eventueel aangevuld met relevante stukken. Klik hier om schade te melden.
Woonhuis / Inboedelschade
De schade wordt in behandeling genomen door uw adviseur. Mocht er nog aanvullende informatie nodig zijn dan wordt hiertoe verzocht
Door een ingevuld schadeformulier toe te sturen. Voeg hier de aankoopbewijzen van de beschadigde goederen bij. Klik hier om schade te melden.
Tref noodvoorzieningen indien noodzakelijk. Doe er in ieder geval alles aan om de schade zoveel mogelijk te beperken.
Neem contact op met de politie en doe aangifte. Tref eventueel een noodvoorziening als er bijvoorbeeld een raam ingeslagen is.
Autoschade
In sommige gevallen zullen wij een expert inschakelen, bijvoorbeeld als de herstelkosten hoog zijn of een auto mogelijk total loss gaat. De kosten voor deze expert vallen onder de dekking van uw polis.
Wij schakelen onafhankelijke en gekwalificeerde experts in die geregistreerd staan in het NIVRE Register. Als u het niet eens bent met de vastgestelde hoogte van de schade of als u denkt dat die niet goed is uitgevoerd dan mag u zelf een deskundige inschakelen. Dit wordt een contra-expert genoemd. De kosten voor de contra-expert komen niet altijd voor vergoeding in aanmerking op uw polis. Neem daarom altijd vooraf contact op met uw adviseur of de ingeschakelde expert. Komen de kosten voor vergoeding in aanmerking, dan is de dekking meestal tot hetzelfde bedrag als de kosten van de expert die uw verzekeraar heeft ingeschakeld. Het is verplicht dat de contra-expert is aangesloten bij het NIVRE Register.
Juridische hulp
Neem hiervoor contact op met uw adviseur zodat een doorverwijzing naar de juiste rechtsbijstandverzekering kan worden gegeven.
Premiegevolg na autoschade
De schade wordt in behandeling genomen door uw adviseur. Mocht er nog aanvullende informatie nodig zijn dan wordt hiertoe verzocht.