Marlies Haag

Marlies in de am: top 25 Talent 2018

Marlies Haag

MARLIES HAAG

FUNCTIE? Projectmanager bij RISK en start-up InsureApp.

WERKZAAMHEDEN? Haar taken variëren van projectmanagement en business development tot het aansturen van de claimsafdeling (backoffice). Is volgens haar manager een duizendpoot die oog heeft voor de mogelijkheden van het toepassen van nieuwe technologieën in het verzekeringsvak.

Marlies in am: top 25 Talent 2018

AM presenteert de top 25 talent 2018. Hier presenteren zij een lijst met 25 portretten van jonge talenten. Ze zijn jonger dan 30, werken minder dan 3 jaar in dezelfde functie, en hebben volgens hun werkgever de toekomst. Negen van hen schoven bovendien aan bij een rondetafeldiscussie waarin ze onder andere de huidige claimcultuur bespraken.

Om verzekeringen betaalbaar te houden, moeten jongeren bewuster gaan claimen. Dat bleek tijdens een rondetafeldebat met negen verzekeringstalenten uit de vandaag gepubliceerde am:top 25 Talent. Gevraagd naar welke branchediscussie wat hen betreft gesloten kan worden, wezen ze op de PE-examens. Volgens de talenten zijn die niet meer van deze tijd.

Tijdens het rondetafelgesprek met negen talenten uit de branche blijken de PE-examens een gedeelde steen des aanstoots. “Het zou op een andere manier moeten kunnen”, zegt Iris de Vos (25) van de Vereende. “Ik heb niet het idee dat ik hiermee iets opschiet”, aldus de acceptatiemedewerker.

Ze krijgt bijval van Eva Pepping (29), relatiebeheerder grootzakelijk bij Bovemij. “Ik begrijp waar het vandaan komt, uit dienstverlening die vroeger tekortschoot. Maar is het nodig om daarvoor zo’n heel systeem in de lucht te houden? Je krijgt nu heel generalistische kennis opgelegd waardoor je minder gemotiveerd bent om je op andere vlakken te ontwikkelen. Je herkent je in veel vraagstukken helemaal niet. Het gaat veel over banken. Word ik daar een betere adviseur van in mijn specifieke branche?”

Modulaire opbouw

Pepping, De Vis en de andere talenten spraken onder andere ook over de claimcultuur. “Door klanten steeds meer te faciliteren bij schade, haal je de drempel om te claimen weg. Het is logisch dat de klant dat dan ook vergoed wil zien”, stelt Marlies Haag (27), projectmanager bij Risk. Ze pleit voor een nog meer modulaire opbouw. Dat zou duurzamer zijn, zegt ze. “Je zorgt ervoor dat klanten bewuster kiezen voor een bepaald risico en het geeft je ruimte om goed gedrag te belonen.”

Kritische generatie

De verzekeringstalenten zien nog altijd een toekomst weggelegd voor zowel verzekeringen als financieel advies, blijkt tijdens het gesprek. Er zal meer nadruk komen op preventie. De uitdaging zal zijn om klanten te overtuigen van het belang van advies. “Mensen zijn tegenwoordig veel meer wantrouwend over advies. Je kunt zoveel zelf vinden”, aldus Pepping.

Verbond-woordvoerder Oscar van Elferen (28) denkt dat dat kritische een kenmerk is van zijn generatie. “Je denkt al snel: dat kan ik zelf ook, al dan niet met hulp van een Youtubefilmpje.” Maarten van Diesen (28) van De Goudse reageert met een opbeurende boodschap voor het intermediair. “Feit is wel dat je vaak veel sneller klaar bent bij een adviseur dan als je alles zelf uit moet zoeken.”

HELE ARTIKEL LEZEN

Klik hier om het hele artikel van AM te lezen. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *